Ramai yang luah rasa bangga dengan sifat dua individu ini. Kini TMJ tampil nak taja Umrah dan sesuatu ini sampaikan buat Ebit Lew rasa cukup malu.

” Sebak dapat berjumpa TMJ. Terharu Tuanku memberi kata semangat dan mendoakan.” Demikian perkongsian pendakwah terkenal, Ebit Lew melahirkan rasa terharu apabila DYAM Mejar Jeneral Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim, Tunku Mahkota Johor (TMJ) berkenan menerima mengadap dirinya hari ini.

Menerusi perkongsian di Iaman sosial peribadinya, Ebit Lew dilihat berbual mesra dengan TMJ di istana. Umum sedia maklum, nama TMJ sering menjadi bualan hangat warganet. Ini kerana baginda suka berkongsi hal semasa dan menjawab soalan rakyat di laman Instagram.

TMJ hadiahkan RM200 ribu, taja pergi umrah

Ebit Lew dalam perkongsian di laman Instagramnya turut berkongsi bahawa TMJ juga menghadiahkan RM200,000 bagi m.isi kebajikan yang diusahakan oleh pendakwah terkenal itu.” Tuanku hadiahkan RM200,000 bagi m.isi saya. Tuanku juga ingin taja semua ‘team’ saya pergi umrah. Insya-Allah akan bersama Tuanku dalam kembara Johor.

” Ya Allah TMJ sangat baik. Raja yang kuat memikirkan keadaan rakyat Johor dan seluruh rakyat Malaysia. Tadi panjang berbual berbincang bagaimana nak bantu orang susah dan menjaga agama Islam, mendidik anak muda dan naikkan institusi pendidikan,” tulisnya. Ebit Lew turut memaklumkan bahawa Tunku Ismail kerap memberi semangat kepadanya sejak mula melakukan kerja kebajikan.

Ebit Lew malu sangat, TMJ layan dia macam kawan

” Saya malu sangat. Terharu akhlak dan sifat TMJ. Bayangkan dilayan macam kawan sedangkan saya orang biasa. Dari awal lagi masa beri bantuan TMJ selalu beri semangat pada saya. Kami selalu bermesej juga. Kata beliau yang paling berharga, ustaz teruskan kebaikan ini walau orang tak suka. Kita hidup bukan untuk popular tetapi berjaya,” katanya.

” Bantu rakyat. Sedangkan usaha saya ini amat kecil dibandingkan usaha TMJ. Menjunjung kasih Tunku. InsyaAllah Tunku offer untuk membantu segala m.isi saya di masa akan datang. Ya Allah kurniakanlah rahmat kesihatan buat Tuanku agar terus memimpin kami,” tulis Ebit Lew.

Reaksi warganet

Sementara itu menerusi ruangan komen, rata-rata warganet teruja melihat pertemuan kedua-dua individu yang sentiasa berada di hadapan dalam membantu golongan kurang bernasib baik ini. Ebit Lew pastinya akan dikenang sebagai individu luar biasa dalam menyalurkan bantuan kepada setiap golongan susah di seluruh pelusuk negara.

Sementara TMJ pula pastinya akan diingati sebagai seorang anak raja yang sering menyantuni rakyatnya terutama di negeri Johor dan menghulurkan sumbangan peribadi. ” Ustaz telah buka ramai mata pemimpin. Harap lepasni ramai ahli politik, menteri2 boleh bekerja sama dgn ustaz. Tahniah ustaz. Kami sayang ustaz” tulis Safiq.

Sumber: Trending Sangat

Sahabat Ebit Lew tampil dedahkan salah satu sifat Ebit.

Saya antara sahabat yang menyaksikan Ebit Lew, orang yang betul-betul susah miskin, dihn4, dikenakan, diketawakan. Kemudian, Allah takdirkan kekayaan datang kepadanya yang bukan sedikit. Ustaz Ebit ni antara sahabat baik saya. Waktu itu kisah 14 tahun dulu masing-masing belum kahwin. Ustaz Ebit baru bertunang.

Dulu kami kerja selang satu meja waktu di Company Dato Dr Hj Fadzilah Kamsah. Ustaz Ebit ini antara yang selalu datang kumpul depan meja saya bercerita kisah Nabi dan Sahabat. Ada satu ketika, Ustaz Ebit bagi saya duit, minta hias pula kawasan meja dia bagi lawa. Sebab katanya buruk sangat. Saya beli barang-barang hiasan, dan hias dengan bunga-bunga warna putih waktu Ustaz Ebit sedang cuti kerja.

Ustaz Ebit ini tiada satu hari tidak sembang kisah Nabi. Kalau dengar Ebit bersembang, rasa macam wayang gambar depan mata kisah para sahabat. Bila dia ada masalah, dia datang cari saya dan terus cerita pung pang pung pang apa orang kvtvk dia. Selepas 2 bulan kerja di ofis yang sama, Ustaz Ebit ni mendirikan rumah tangga. Kemudian dia keluar dengan jemaah tabligh, dia call saya kirimkan duit minta belikan bunga untuk isterinya.

Saya pilih dan minta kedai gubahkan dengan sangat cantik. Tak lama saya terima whatspp gambar isteri Ebit pegang bunga tu dengan senyum manis. Ya tuhan, hati saya sangat berbunga. Saya juga belikan rantai emas untuk sang bidadari. Ebit transfer duit gaji dia untuk saya tolong belikan. Saya pergi kedai emas carikan. Waktu tu duit dia cukup-cukup.

Kata dia, “Cukuplah Farah (nama isterinya) gembira, Ebit dah puas hati. Sebelum tu bila dia bagitahu dia nak keluar jemaah ke sekian-sekian tempat.. saya tanya dia.. “Ebit.. Ebit nak keluar jemaah, asyik keluar duit.. Nanti macam mana kalau duit habis?” (soalan saya 14 tahun dulu waktu tak faham hakikat memberi) dan saya tahu dia memang tak ada duit. Ebit jawab.. “Takpe Laila.. Keluar je jemaah dulu.. Nanti Allah ganti”

Dulu keretanya buruk sangat. Masih terbayang di mata saya kereta dia. Orang ketawakan dia. Kawan-kawan kata, “Ebit.. Ko pakai macam ni.. Cakap macam ni.. lembik.. Sapa nak dengar cakap ko.. Sapa nak dengar ko ceramah.. Tak laku”. Memang orang kenakan dia cukup-cukup, ketawakan dia cukup-cukup..

Sebelum buka Elews Mart tahun lepas, tengah tahun dia bagitahu saya yang dia nak buka 10 cawangan tahun lepas. Akhirnya Allah makbulkan dalam 2 bulan. Bahkan lebih berganda banyak lagi cawangan Elews Mart, dan macam-macam perancangan dia yang dia bagitahu saya, Allah bagi semuanya jadi kenyataan. MashaAllah Tabarakallah!

Sampai kes orang s.akit hati, vgut ke.. Tu perkara biasa. Sampai dia kata, kadang Ebit rasa nak lari bawak family ke luar negara. Malas pikir. Dok je sana terus. Buat baik salah. Tak buat baik pun salah. Tapi saya tahu, tu kata-kata saja. Kata-kata orang yang letih sangat berjuang dengan karenah pelbagai pihak tapi cintanya pada usaha dakwah Nabi untuk tengok semua orang peluk Islam dan dapat kalimah.

Lailaha illa Allah tu tak pernah dilupakan walaupun sekejap. Amalan dia yang saya takkan lupa yang saya tengok di ofis selama 4 tahun tiap2 hari tanpa g.agal. Rajin sangat berusaha, Qailulah, Cara tidur ikut sunnah Nabi, Selalu belanja kami, Senyum setiap hari, Nangis bila berdoa, Dhuha 6 rakaat dan lebih, Solat jemaah & bersiap awal ke Masjid tanpa gagal, Berbuat baik dengan isteri tanpa gagal, Amalan memberi hadiah buat isteri, Berbuat baik dengan mak ayah, adik beradik, Keluar dakwah, Amalan doa khusus dan macam-macam lagi. Nampak macam biasa-biasa… Kita pun tahu amalan tu.. Tapi dia ada amalan memaafkan orang dan meminta maaf serta amalan memberi walaupun dia sendiri tak cukup..

Kredit: Noor Laila Aniza Binti Zakaria via media bawang

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Info kita

sumber : Tehtarik

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *